You are here
Description
Kermt had een treinhalte in het dorp en het eigenlijke station op de grens met Kuringen. Van de vroegere "Kermt Statie" rest enkel nog het woonhuis van de stationschef. Het werd opgeknapt. Nu is er een dierenartspraktijk in ondergebracht. Oude plannen geven aan dat er een hoofdgebouw, een wachtruimte met lampenzaal en een goederenopslagruimte was.
De spoorlijn Hasselt-Diest, die aansloot met de verbinding Diest-Aarschot-Leuven, werd aangelegd in de loop van het jaar 1865.
Vanuit het station Kermt Statie liep er parallel met de oude kasseiweg een zijspoor naar de stokerij Claes. Er was ook een lange kade voorzien voor het lossen van goederen. De ijsfabriek had haar eigen loskade. Vlakbij was ook een petroleumopslagplaats gevestigd.
De stopplaats midden in het dorp was gewoon een lang perron met een gebouwtje dat als wachtzaal voor de reizigers werd gebruikt en een seinwachterswoning.
Naast de twee stations waren er vroeger ook bewaakte overwegen, zoals ondermeer aan de Lummense Kiezel. Tot in het begin van de zeventiger jaren zorgde een spoorwachter telkens voor het sluiten van de slagbomen. Circa 1950 ging de overweg nog om 22u. dicht. Voorbijgangers die naar de overkant wilden moesten dan aankloppen bij het wachtershuisje, dat in 1970 werd afgebroken. Meestal was de overwegwachter in dienst bij het spoor en zag zijn echtgenote toe op het sluiten van de overgang. Van enkelen onder hen zijn de namen bewaard: Tuur en Louisa Vanbrabant, Henri Panis, Vie en Pauline Martens, Jef Stockmans, Ward Goossens…
De opstapplaats in Spalbeek en een bewaakte overweg lagen ter hoogte van de huidige sporthal.
Uit: Kermt & Spalbeek / Warm aanbevolen (2006), pp. 139-140.